14 فوریه 2022- طبق مطالعه جدیدی که در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است، پیروی از رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا(رژیم غذایی DASH) به همراه شمارش کربوهیدرات، منجر به بهبود کنترل قند خون در زنان مبتلا به دیابت بارداری شد.

فشار خون بالا، یک مشکل رایج در افراد مبتلا به دیابت - به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع 2-، و همچنین زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری است. در حالی که فشار خون بالا به خودی خود نگران کننده است، شواهدی از تأثیر مضر فشار خون بالا بر کنترل قند خون وجود دارد. مطالعات نشان داده اند که کاهش فشار خون بالا، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، این نتایج نشان می دهد که فشار خون ممکن است مستقیماً بر تنظیم قند خون در بدن تأثیر بگذارد. هم فشار خون بالا و هم قند خون بالا، نگرانی های فوری برای زنان مبتلا به دیابت بارداری است که هر ساله 10 درصد از بارداری ها را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. دیابت بارداری با خطر بیشتر افسردگی پس از زایمان و همچنین خطر بیشتر ابتلا مادران و فرزندانشان به دیابت نوع 2 در آینده مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که دیابت بارداری اغلب به تغییرات رژیم غذایی پاسخ خوبی می‌دهد، اگرچه گاهی اوقات به گزینه‌های درمانی دیگری نیز نیاز است.

در مطالعه ی اخیر، محققان به بررسی تأثیر شمارش کربوهیدرات ها - هم به تنهایی و هم همراه با پیروی از رژیم غذایی DASH- در 70 زن باردار مبتلا به دیابت بارداری که در هفته 24 تا 30 بارداری خود در مطالعه ثبت نام کرده بودند، پرداختند. نمونه‌های خون ناشتا در ابتدا و در پایان مطالعه از شرکت کنندگان برای اندازه‌گیری قند خون ناشتا، انسولین ناشتا، وA1C (معیار کنترل طولانی‌مدت قند خون)، گرفته شد. شرکت کنندگان همچنین در طول دوره مطالعه، روزانه حداقل چهار بار قند خون خود را اندازه گیری کردند. از سوابق پزشکی برای ردیابی نتایج در شرکت‌کنندگان مطالعه و فرزندانشان استفاده شد و رژیم غذایی شرکت‌کنندگان با استفاده از یک پرسشنامه ی فرکانس مواد غذایی سه روزه در ابتدا و انتهای مطالعه ارزیابی شد.

شرکت کنندگان به طور تصادفی به یکی از سه گروه رژیم غذایی به عنوان بخشی از مطالعه تقسیم شدند: شمارش کربوهیدرات، شمارش کربوهیدرات به علاوه رژیم غذایی  DASH، و یک گروه کنترل. رژیم غذایی گروه کنترل، حاوی حدود 45 تا 55 درصد کربوهیدرات، 15 تا 20 درصد پروتئین و 25 تا 30 درصد چربی بود. اعضای گروه شمارش کربوهیدرات نسبت‌های مشابهی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی در رژیم غذایی خود داشتند و همچنین در مورد اندازه ی وعده های سروینگ، خواندن برچسب‌های بسته‌های غذایی و موارد دیگر، آموزش دیدند. اعضای گروه شمارش کربوهیدرات به همراه رژیم غذاییDASH ، توصیه‌های غذایی بیشتری دریافت کردند و در نهایت به خوردن میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب و آجیل - و گوشت کمتر - نسبت به سایر شرکت‌کنندگان در مطالعه پرداختند.

شمارش کربوهیدرات به همراه رژیم غذاییDASH ، سطح قند و انسولین خون را بهبود می بخشد

پس از اینکه، شرکت کنندگان 8 تا 12 هفته پس از ثبت نام در مطالعه، زایمان کردند، بهبودی در قند خون ناشتا در هر سه گروه مشاهده شد، اما میانگین سطح قند خون ناشتا در افراد دو گروه شمارش کربوهیدرات، پایین تر بود: 78.5 میلی گرم در دسی لیتر در گروه شمارش کربوهیدرات و 80.9 میلی گرم در دسی لیتر در گروه شمارش کربوهیدرات به علاوه ی DASH، در مقایسه با 86.7 میلی گرم در دسی لیتر در گروه کنترل.

هنگامی که نوبت به سطح انسولین رسید، گروه شمارش کربوهیدرات به همراه رژیم DASH کمترین متوسط سطح انسولین ​​را با 48.7 پیکومول در لیترداشتند و پس از آن گروه شمارش کربوهیدرات با 79.3 پیکومول در لیترو گروه کنترل با متوسط سطح انسولین 86.6 پیکو مول در لیتر،قرار داشتند.

هنگامی که محققان به نتایج خود پایشی قندخون در طول مطالعه نگاه کردند، مجددا دریافتند که اعضای هر دو گروه شمارش کربوهیدرات دارای میانگین سطح قندخون ناشتای پایین تری بودند: 81.3 میلی گرم در دسی لیتر در گروه شمارش کربوهیدرات و 81.8 میلی گرم در دسی لیتر در گروه شمارش کربوهیدرات به علاوه ی رژیم  DASH، در مقایسه با 88.4 میلی گرم در دسی لیتر در گروه کنترل. اما اعضای گروه شمارش کربوهیدرات به همراه رژیم غذاییDASH ، کمترین سطح قند خون را یک ساعت پس از صرف غذا، به ویژه بعد از صبحانه و شام داشتند.

محققان نتیجه گیری کردند: به نظر می رسد شمارش کربوهیدرات همراه با رژیمDASH ، جایگزین مطمئنی برای رژیم های معمول بارداری برای زنان مبتلا به دیابت بارداری باشد.آنهاخاطرنشان کردند که این یافته "محدوده استراتژی های غذایی را که می توان به زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری توصیه کرد" افزایش می دهد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/14/carb-counting-dash-diet-improve-blood-glucose-control-in-gestational-diabetes/